
Annemarie van Heezick 25 jaar in het vak
Schoonheidsspecialiste en ondernemer Annemarie van Heezick 25 jaar in het vak.
Schoonheidspecialiste/Huidexpert Annemarie van Heezick zit op 1 november 2018 25 jaar in het vak. Een periode waarin het beroep aanzienlijk veranderde en verschillende nieuwe technieken en trends hun intrede deden. Voor een zelfstandig ondernemer betekent dit bijblijven en hard werken. Na 25 jaar, blikken we terug en vooruit.
In 2017 heeft zij haar 25 jaar Anbos schoonheidsspecialiste zilvere speld mogen ontvangen.
1 november 1993 Startte ik mijn eigen onderneming Annemarie van Heezick Totaalkosmetiek bij een drogisterij/parfumerie in Schagen. Al snel borrelde de ambitie bij haar op om zelf te gaan ondernemen en een jaar later 18 november 1994 opende ze haar eerste salon met instituut merk Guinot in het Slender You centrum in Enkhuizen aan de Westerstraat.
Na een aantal jaren ervaring te hebben opgedaan in het vak, besloot ze in 1997 de grote sprong te wagen en haar eigen winkelpand aan de Westerstaat 174 in Enkhuizen te kopen. Op 11 januari1997 opende ze haar nieuwe bedrijf: Annemarie van Heezick Totaal Kosmetiek.
De voormalige kapsalon werd omgetoverd tot stijlvolle salon met winkel en twee behandelkamers. Al snel groeide het aantal klanten die schoonheidsbehandelingen en schoonheidsproducten bij haar kochten. Ook nam ze personeel in dienst en ging ze stagiaires opleiden.
“Het zijn mooie maar ook hectische jaren geweest. Ik heb veel meegemaakt zowel privé als zakelijk waardoor het niet altijd even gemakkelijk is geweest”, vertelt Annemarie.
“Ik doe het nog steeds met heel veel plezier. Mensen verzorgen en representatief maken. Vooral huidverzorging/Huidverbetering is mijn grote passie omdat je daarmee mensen met huidproblemen echt kan helpen.
Ook vind ik talentontwikkeling ontzettend leuk en daar ben ik vooral de laatste tijd druk mee. Jonge mensen die het vak in willen helpen met een sollicitatie en leren hoe je verder in het vak komt. Ook het werken met ouderen is interessant. Iemand leren hoe je jezelf kan presenteren in het leven en, hoe je de schoonheid in jezelf kunt ontdekken. Dat is natuurlijk van binnen en van buiten.’

Je had het over hectische jaren. Hoe bedoel je dat?
“Toen ik mijn zaak opende werd ik ook al snel moeder. Daarnaast moest ik veel studeren om allerlei nieuwe technieken en behandelingen te leren. Het opvoeden van mijn drie kinderen en het ondernemen was op sommige momenten best heel zwaar maar mijn passie voor het vak heeft me de kracht en energie gegeven om door te gaan. Ik heb een enorm doorzettingsvermogen en dat is wat je als ondernemer moet hebben om te slagen.”
Na 21 jaar op de Westerstraat heeft Annemarie de zaak verkocht. Ze heeft op dit moment nog een salon aan huis aan de Oosterdijk net buiten Enkhuizen. De laatste jaren is ze zich meer gaan bezighouden met haar gezin.
“Ik wilde er graag voor mijn kinderen zijn die nu bijna allemaal in de puberteit zitten. De salon aan huis heeft mij meer rust gegeven en ik kan me nog steeds bezighouden met huidverbetering. Daarnaast ben ik ook trainer-coach geworden en dat vind ik belangrijk en leuk werk.”
Ook zit Annemarie sinds een jaar in het bestuur van Cidesco, een afkorting van het ‘Comité International d’Esthétique et de Cosmétologie’. Deze wereldwijde organisatie is leidend in certificering van de schoonheidsbranche.
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen op dit moment in de branche?
“Dat zijn er verschillende. De huidverbetering is heel belangrijk en innovatief. Ik was laatst op een congres in Stockholm en daar zie je dat er weer allerlei nieuwe technieken zijn op het gebied van bijvoorbeeld Needeling, radiofrequentie en de Media Make-up komt enorm op.
Wat is dat precies?
“Media Make-up is de visagie die in de omroep- en filmwereld wordt gebruikt. Steeds meer mensen willen door de opkomst van social media, zoals Facebook, You Tube en Instagram op die manier worden opgemaakt. Ook steeds meer bruiden willen professioneel opgemaakt worden.
De wereld is sinds je bent begonnen in 1993 enorm veranderd. Vroeger ging men naar de schoonheidsspecialiste om de huid te laten reinigen en mooi te laten maken. Tegenwoordig hebben veel mensen fillers en plastische chirurgie laten doen. Heeft dat jouw werk veranderd?
“Ja, ik zie veel vrouwen met fillers. Ik zeg altijd tegen mijn klanten kijk goed naar wat voor product het is en doe het veilig. Ik heb er verder geen oordeel over maar ik krijg wel mensen in de salon die schade hebben van fillers of plastische chirurgie. Ik kan dat niet repareren en ik probeer ze dan door te sturen naar een kliniek waar ze echt goed geholpen worden.
Ik heb er een aantal jaren geleden al voor gekozen om niet samen te werken met een arts die fillers toedient of andere ingrepen doet. Ik vind dat een hele andere tak van sport en wil daar niet tussen zitten. Ik ga meer voor de natuurlijke huidverbetering op een veilige manier met goede producten.”
Nu komen er wekelijks vertegenwoordigers bij jou in de salon met allerlei nieuwe producten. Hoe weet je nu precies wat goed is of niet?
“Ik kijk vooral naar de ingrediënten en ga voor natuurlijke producten zonder allerlei chemische toevoegingen. Dat is ook de kracht van een goede salon: de productlijn. Mensen die zomaar een potje crème kopen wil ik meegeven dat dit meestal niet helpt en in sommige gevallen wordt de huidproblematiek alleen maar erger omdat ze van alles door elkaar gebruiken. Daarom zeg ik altijd ga naar de schoonheidsspecialist, die hebben er voor gestudeerd en weten welke producten bij welke huid horen en goed werken. Het is belangrijk om producten van één lijn te gebruiken.”
Je doet dit nu 25 jaar, waarom is het nog steeds leuk?
“Ik word er iedere keer weer gelukkig van als ik een klant kan helpen. De ene klant komt voor ontspanning omdat hij of zij gestrest is, ik heb klanten waar ik de huid kan verbeteren, of ze komen voor een goede Make-up of willen afslanken. Het is heel divers en inspirerend. De innovatie gaat ook altijd maar door.”
Zijn er nog uitdagingen in het vak voor jou?
“Ja, vooral het opleiden van mensen om een betere schoonheidsspecialiste te worden is een nieuwe uitdaging waar ik de komende jaren verder mee wil. Ik ben inmiddels ook examinator op een school voor schoonheidsspecialistes en dat geeft mij veel voldoening. Ook het uitproberen van nieuwe producten is altijd een leuk element van dit beroep.”
Is er nog wel toekomst voor dit vak? De tendens is toch dat steeds meer mensen het zelf gaan opzoeken op internet.
“Ja, er is zeker toekomst. Het blijft een mooi vak en schoonheid blijft altijd iets wat mensen najagen. Het is geen luxe product in mijn ogen maar iets wat je echt kan helpen. Hoe meer je in jezelf investeert qua schoonheid, hoe meer je dat ook uitstraalt en daar heb je in het dagelijks leven alleen maar profijt van. Gun jezelf het beste. Je geeft ook veel geld uit aan andere spullen zoals een mooi huis, een auto en vakanties. Je moet denken: wie ben ik, waar sta ik en wat wil ik. Als je ‘s morgens in de spiegel kijkt en je ziet een hele vermoeide vrouw die heel hard werkt maar innerlijk eigenlijk niet gelukkig is, dan moet je eens nadenken om naar de schoonheidsspecialist te gaan.”
Op naar de volgende 25 jaar?
“Ja dat hoop ik zeker mee te maken.”